De Fransen hebben begin aan het begin van dit decennium erg laat ingezien wat voor een enorm potentieel suv's in het C-segment in zich hadden, maar nu die trend zich ook doorzet in het kleinere B-segment zijn merken als Renault en Peugeot er wel als de kippen bij. De Leeuw stuurt de 2008 naar het front, een wagen getekend volgens dezelfde filosofie als de ronduit geslaagde 208 waarvan hij is afgeleid en tevens belast met de taak het mondiaal waar te maken. Want Peugeot biedt deze kleine cross-over quasi onveranderd in Europa, Azië en Zuid-Amerika aan, en bouwt de 'stadswagen met persoonlijkheid' ook in drie lokale fabrieken.
In navolging van Peugeot's voornemen om het inzake afwerking en stijl wat hogerop te gaan zoeken, stralen zowel de buitenkant als het interieur een zeker raffinement en een degelijkheid uit die de 2008 stukken volwassener doen voorkomen dan het cijferwerk doet vermoeden. Want met een lengte van 4,16m blijft hij netjes binnen de waarden die in het segment de norm uitmaken. We vinden de zelfde tekenstijl terug als bij de 208 in de lichtblokken, de neuspartij en de vele welvingen die nooit overdadig ingrijpen in het profiel. Diezelfde benadering zet zich verder in het interieur, dat naast soberheid en kwaliteit ook enkele verrassende keuzes herbergt. Zo vinden we de tellerpartij die net als bij de 208 onconventioneel boven het merkbaar verkleinde stuurwiel wordt ingebouwd nog steeds erg geslaagd, al slaagt niet iedereen er altijd in een correcte rijhouding te vinden met een vrij zicht op alle apparatuur.
Onder de kap valt weinig vooruitstrevends te ontdekken, maar hetgeen Peugeot monteert valt nooit door de mand. Het onderstel is comfortabel en laat in combinatie met een precies en prettig weerstand biedend stuurwiel tegelijkertijd best wat vertier toe vanop de bestuurdersstoel. De 1.6 e-HDi, als middelste van de drie beschikbare diesels die de Fransen onder de kap vijzen, beperkt zijn dorst tot 5,3l/100km in de praktijk. En als je de BIV aanvraagt kan je een uitstoot van 103g CO2/km doorgeven. Algemeen beschouwd maakt die geslaagde aandrijflijn de knappe en comfortabele 2008 tot een te duchten concurrent in een steeds drukker segment. Enkel wie vasthoudt aan de huidige hype om tot in het oneindige te kunnen personaliseren blijft wellicht wat op zijn honger zitten, maar dat zal Peugeot duidelijk een worst wezen. En kunnen we ze ongelijk geven?