Het is eigenlijk pure fysica: Neem een Clio, maak hem in naam der schoonheid ietsje groter, zwaarder en krik het koetswerk tenslotte een eindje verder van de grond. Dergelijke ingrepen kunnen het rijgedrag eigenlijk alleen maar benadelen. Toch is de theorie onheilspellender dan de praktijk, want Renault plaatste de voortrein van de Clio Grandtour onder de kleine suv, verbreedde het spoor en hield het totaalgewicht (1,2 ton) al bij al binnen de perken. Met McPhersons vooraan en een torsie-as achteraan, een erg conservatieve maar volstrekt begrijpelijke keuze, moet je geen wonderen verwachten inzake performantie van het onderstel. Maar het beoogde compromis tussen comfort en sportiviteit blijkt geen loze belofte te zijn en dat is toch het meest van tel in dit segment menen we. De Captur rijdt aangenaam en doet dat met respect voor de ingewanden van de inzittenden, zonder evenwel in één van beide domeinen uit te blinken. Het is dan ook raadzaam te opteren voor de kleinste van twee bandenmaten als een zacht onderstel je voorkeur wegdraagt.
Ook de motoren deelt de Captur met de Clio. Wij reden zowel de Tce driepitter op benzine als de dCi vierpitter op diesel. Beide hebben exact evenveel vermogen (90pk), en beide zijn voorzien van een turbo. In beide gevallen is de voorhanden zijnde kracht voldoende voor normaal gebruik zonder het sowieso weinig stimulerende onderstel in de fout te kunnen dwingen. Er is ook nog een 1.2 benzine vierpitter, wat ons betreft economisch de minst interessante keuze. Op kleine wagens die allicht weinig kilometers zullen afmalen zijn we steeds geneigd de benzinekrachtbron te prefereren, maar de nieuwe driecilinder heeft met de 1.5 dCi natuurlijk wel een doorwinterde opponent.
Cijfermatig trekt de diesel aan het kortste eind: het normverbruik van 3,7 liter en de CO2 uitstoot van 95g/km liggen beide lager dan bij de benzine (respectievelijk 4,9l/100km en 113g/km). In de praktijk komt de diesel eveneens zuiniger voor de dag, maar we onthouden vooral dat de reële cijfers een stuk minder interessant blijken dan op papier. Aangespoord door onze immer beheerste rechtervoet komt de dCi rond met 6,1l/100km, de benzine heeft 7,3l/100km nodig om hetzelfde te doen. In de conclusie gaan we dieper in op welke van de twee motorisaties financieel het meeste steek houdt.