Elk zichzelf respecterend merk hoort tegenwoordig een kleine suv in het gamma te hebben. Captur is de naam van de stadscross-over volgens Renault, een wagen die naar verluidt de troeven van een monovolume, suv en berline in één pakket consolideert en dat zonder buiten de maten van het B-segment te vallen. Het merk met de ruit is naar Franse gewoonte erg laat om het - lucratieve! - segment te betreden. De Juke van alliantiepartner Nissan staat bijvoorbeeld al meer dan drie jaar in de showroom, en ondertussen eisen ook de Opel Mokka, Chevrolet Trax hun deel van de koek op. Zelfs Peugeot heeft met de 2008 een gelijkaardig model in huis, en terwijl Fiat de 500X lanceert stoomt Ford de Ecosport klaar. Aan concurrentie geen gebrek dus.
Net zoals zowat twintig andere modellen in de alliantie staat de Captur op het B-platform, en leunt de verregaand personaliseerbare cross-over erg nauw aan bij de nieuwe Clio. Hij is wat breder, nauwelijks langer en neemt de aandrijflijn integraal over. Zelfs het motorcompartiment is identiek.
Vierwielaandrijving? Dat is zoals wel vaker tegenwoordig niet langer voorzien, ondanks de behoorlijke bodemvrijheid is de stoerdere aankleding er enkel voor het oog, niet om ook in het terrein indruk te maken. Met een vanafprijs van € 15.500 is hij een kleine € 1.000 duurder dan de instap-Clio, en dat brengt ons bij de vraag van vandaag: waarom zouden we een Captur moeten kopen als er al een splinternieuwe Clio beschikbaar is? Sympathiek als we zijn zoeken we het graag voor je uit.