Onze hoofdredacteur laat geen kans onbenut om ons op het hart te drukken dat vooral in deze rubriek een wagen dient te worden geëvalueerd binnen het correcte referentiekader. Een grootvervoerder rijdt alleen al omwille van zijn concept nooit even snedig als een gepeperde sedan, en het is dan ook altijd een leuke vaststelling als het onderwerp in kwestie beter doet dan verwacht.
Nee, deze Verso is geen precisiewapen dat foute hothatches het nakijken geeft. Maar dat wil niet zeggen dat een flinke portie amusement aan boord wordt geschuwd. Beter nog: het fijne rijkarakter doet geen afbreuk aan het comfort dat je in dit segment verwacht. De persmap laat weten dat bij de McPherson veerpoten vooraan en de torsie-as achteraan de afstelling van de schokdempers en kleppen herzien werden om een strak weggedrag te combineren met een hoog comfortpeil voor alle inzittenden. Dat is dus waarempel niet gelogen.
Onder de kap kan Toyota naar keuze één van vier beschikbare motoren inbouwen. Twee benzines zijn dat, een 1.6 en een 1.8 van respectievelijk 132 en 148pk. Of twee diesels, waarvan de 2.2 met 150pk én een standaard zestrapsautomaat komt. Dat laatste is dan ook de enige reden denken we zo waarom je voor die grotere longinhoud zou moeten gaan, want de 2.0 met 124pk voldoet ruimschoots aan de verwachtingen. Net als de andere eenheden daalde ook hier de CO2 uitstoot, met 10g/km meer bepaald, tot de waarde van 129g/km. Het verbruik nam een duik met 0,4l/100km tot 4,9l/100km. Helaas is dat laatste cijfer zoals de traditie het voorschrijft niet haalbaar in de praktijk, en wij tekenden 6,7l/100km op als gemiddelde.