Niet één, maar twee slagzinnen kenmerken de Toyota's van de nieuwste generatie. Keen Look wijst erop dat elke Toyota intelligent en gedreven voor de dag moet komen; vandaar de scherpe lichtunits, lage neus en forse schouders in het vooraanzicht. De tweede insteek, Under Priority, behelst Toyota's streven om door een lager geplaatst radiatorrooster nadrukkelijk de aandacht naar de onderkant van de wagen te geleiden en zo een dynamisch en potent koetswerk neer te zetten. Wat werkt voor onder andere de Auris en RAV4, doet het ook voor de Verso, al krijgt die laatste vanuit dezelfde filosofie wat ons betreft het meeste eigenheid mee.
Met knap uitgewerkte spiegels, met omzichtigheid aangebracht chroom en de opvallende plooi in de flankpanelen die onderaan de voorbumper start en helemaal doorloopt tot de achterspoiler creëerden de tekenaars van Toyota een tweevolume die prettig op het netvlies valt. Zonder agressief over te komen en toch nadrukkelijk de banaliteit die eerdere generaties kenmerkte van zich af te schudden, heeft de Verso wel wat weg van de recente creaturen binnen de Citroën DS reeks. En dat moet je als een compliment beschouwen.
Het is op zich wel prettig voor de kandidaat-koper dat Toyota tijd en geld investeerde in een leuk ogend koetswerk, maar als het puntje bij paaltje komt, is hij of zij natuurlijk vooral geïnteresseerd in het plaatsaanbod. Of het interieur voldoet lees je op de volgende pagina, maar we geven hier al mee dat de 2cm gegroeide en daardoor 4,46m lange Verso nauwelijks meer grondoppervlak inneemt dan een klassieke middelgrote gezinswagen, terwijl je zelfs bij de opstelling met zeven zetels nog 155 liter bagageruimte overhoudt. Laat je de derde zetelrij neergeklapt, dan kan je in die laatste uitvoering een flinke 440 liter kwijt en met alle zetels neer ontstaat een perfect vlakke vloer die bijna anderhalve bij anderhalve meter meet. De zitruimte op de over 195mm verschuifbare tweede zetelrij wordt bovendien weer wat groter en hoort voortaan bij de ruimste in het segment.