Net zoals haast altijd bij een nieuwe generatie wordt ook de nieuwe Forester een klein beetje groter. In de lengte komt er 3,5cm bij waardoor de koets voortaan 4,6m lang is. In de breedte blijft de expansiedrang met 1,5cm beperkt. Wat niet alleen goed nieuws is als je wil parkeren naast eveneens gezwollen gelijkgestemden bij de supermarkt, maar evengoed als de toegangsweg tot je jachtterrein een dringende snoeibeurt nodig heeft. Zelfs de bodemvrijheid stijgt met een halve centimeter tot een erg gezonde - en voor een SUV zelden geziene - 22cm.
Het ontwerp van de vorige Forester kon je met wat goede wil banaal en voorbijgestreefd noemen. Ofschoon er nu ook weer niet zo heel veel aan het plaatwerk werd veranderd en bovendien de basisvoorwaarden - gebruiksgemak en rijplezier - onveranderd overeind bleven, toont de praktijk andermaal aan dat enkele doordachte pennentrekken een onaantrekkelijk creatuur kunnen transformeren in een karaktervolle verschijning. Neen, de Forester is nog steeds niet 'mooi' in de zuivere zin van het woord, maar je kan thans gelukkig wel flink wat levensvreugde in het ontwerp ontwaren en dat is een hele verbetering.
De totale lengte van het passagierscompartiment nam met 9,5cm toe, met dank aan de 2,5cm grotere wielbasis en tal van andere modificaties aan de zetels en middenconsole. Maar van die verruiming profiteert de koffer niet; Die heeft nu een laadvloer die zelfs 2cm korter is geworden. Maar er wordt wel één en ander in de hoogte goedgemaakt. Daardoor past er nu 505 liter in. Dat is 55 liter meer dan voorheen.