Subaru's vorige Forester was onderhuids even geniaal als uiterlijk banaal en introduceerde de tweeliter boxer dieselmotor. Dat werd bij zijn intrede meteen onze favoriete zelfontbrander trouwens, en uiteraard verschijnt deze kanjer ook bij de nieuwe, frisser gelijnde generatie boswachters op het appel. Met een vanafprijs van € 29.990 is hij evenwel geen prijskampioen, temeer omdat hij evenmin uitpakt met uitzonderlijke garantievoorwaarden. De betrouwbaarheidsreputatie heeft het merk dan weer wel op zak, de uitrusting is al vanaf het instapniveau erg correct en de ongeëvenaarde, permanente symmetrische vierwielaandrijving is altijd meegeleverd. Bij nagenoeg elke andere autobouwer moet je stevig de beurs opentrekken om er een minder gesofisticeerd systeem voor in de plaats te krijgen.
Diezelfde vlieger gaat op voor de wellicht stukken minder populaire - maar daarom niet minder fantastische - uitvoering met tweeliter turbo benzineboxer en CVT automaat. Gloednieuw is deze combinatie, en in zijn hoogste uitrustingsniveau tikt hij af op € 42.290 en is daarmee de duurste vogel binnen de reeks. Ook nu weer maken we de kanttekening dat in deze trim de Forester voorzien is van alle toeters en bellen, zonder daarbij over te lopen van extravagantie en elegantie. Op comfort valt dan weer geen letter krom te schrijven. De Forester groeide bij z'n vierde generatie in elke richting een paar centimeter en dat levert voelbaar meer interieurruimte op. De koffer is nu 505l groot (+55l) en er is geen gebrek aan bergruimte of portiervakken. De binnenruimte is correct en comfortabel en het overzicht op de omgeving van op elke stoel nagenoeg perfect.
De nieuwe, 240pk en 310Nm sterke geblazen boxer met vierkante architectuur en directe inspuiting is een waardige partner in het eerder beschreven harmonieuze samenspel van aandrijflijn en onderstel. De CVT-bak kan desgewenst intelligent tussen acht trappen schakelen en zorgt samen met de voor handen zijnde kracht voor een prettige acceleratie en prima hernemingen, zij het niet zonder het gemiddelde verbruik vlot voorbij de tien liter per 100km te gidsen. We nemen het er graag bij, want dankzij het snedige onderstel en het vertrouwen dat de symmetrische vierwielaandrijving de bestuurder schenkt, vergeet je goedkeurend de bochten aansnijdend probleemloos dat je met een grote en best zware suv op pad bent. En dat terwijl je met één druk op de x-drive knop, en met dank aan de riante bodemvrijheid en aangepast standaardschoeisel zonder verpinken je parkoers middels een uitdagende bos- of veldweg inkort. Een dergelijke polyvalentie vind je nergens anders voor dit prijskaartje.