We gaan verder met de opties. 'Wired' maakt je € 1.440 armer, in ruil voor spraakbediening, navigatie, usb-aansluiting en gsm-voorbereiding via Bluetooth. Maar ook Mini Connected, dat je in verbinding brengt met Google, Facebook, Twitter, webradio's en dergelijke meer. Voor de decoratieve rode lijsten moet je eveneens bijbetalen (€ 85) en de uitschuifbare en uitneembare koffervloer kost welgeteld € 195. Tel daar nog eens € 1.110 bij voor de lederen rood-zwarte zetelbekleding, en we zijn ongeveer rond wat de extra's betreft. Gelukkig maar.
Tot de Works-uitrusting behoren pianozwarte inlegstukken, een sportstuur, donkere wijzerplaten, een antracietkleurige hemelbekleding en andere vloermatten, zonder dat er op een rode stiknaad meer of minder is gekeken. De zitpositie is hoog, de ontwerpstijl typerend en de ergonomie niet op punt. In die zin dat de bedieningselementen in de middenconsole vanwege de aanwezigheid van een zeer groot uitgevallen centrale klok, waar ook de navigatie zich thuisvoelt, te laag werden opgesteld. Ook zijn de stoelen lastig verstelbaar, wat in vergelijkbare familieleden niet anders is, en missen we zijdelingse steun tijdens het betere bochtenwerk.
Op vlak van materiaalkeuze zijn we het ook al niet met Mini eens. Voor de prijs die je ervoor betaalt zou je immers meer kwalitatieve plastics in het interieur verwachten. Wel is er, zoals we eerder aanhaalden, achterin meer plaats voor hoofd en benen dan in de Paceman. Laatstgenoemde beperkt het maximale aantal passagiers overigens tot een trio, vanwege de doorlopende 'rails' in het midden, terwijl je de Countryman wel voor een normale achterbank kan kiezen en er dan vijf personen een wettelijk aangewezen plaats toegewezen krijgen. Zoals hier het geval. Wie voor de keuze staat, houdt dus best rekening met het feit dat de Countryman bruikbaarder is. En goedkoper bovendien. Maar mooier?