Tweehonderd plus achttien. Zoveel paarden trappelen er onder de kap van de Countryman John Cooper Works. Dat zijn er exact zeven meer dan de kleinere JCW-varianten in stal hebben. Een surplus aan vermogen dat de 1.6 turbo goed kan gebruiken om de relatief zware koets over het asfalt te jagen. Of over bospaden, want onze testwagen is vierwielaangedreven en niet vies van een beetje modder.
Of er alternatieven zijn? Niet echt. De Countryman JCW is een beetje enig in zijn klasse en vergelijkingen met aspirant-concurrenten gaan voorlopig niet helemaal op. Nissan-aanhangers kunnen weliswaar voor een vierwielaangedreven variant van de beduidend goedkopere en minder krachtige Juke uit de sportafdeling opteren, maar dan enkel in combinatie met een continu variabele transmissie. En de groep die daarvoor kiest, is bij ons zeer dun bezaaid.
Deze Countryman laat zijn schakeldoos manueel bedienen, in tegenstelling tot de Paceman die we eerder dit jaar aan de tand voelden. Die was immers met een zestrapsautomaat uitgerust en liet daardoor ook het brandstofbesparende start/stop-systeem achterwege. Niet zo in deze versie.
De Countryman JCW staat vanaf € 36.700 op de oprit. Het exemplaar dat wij de sporen geven, schuift opties inbegrepen voor € 42.798 over de toonbank. Een overzicht van de extra's volgt gespreid over de volgende rubrieken.