Dat Rolls Royce een geheel andere filosofie hanteert als eender welke andere autoconstructeur ter wereld, wordt duidelijker aan de binnenzijde, dan van buitenaf. Terwijl andere constructeurs - en dan hebben we het bijvoorbeeld over Bentley - zichzelf op de borst kloppen voor de hoogtechnologische indruk die hun cabine - bezaaid met knopjes en instelmogelijkheden - nalaat, heeft Rolls Royce kosten nog moeite gespaard om het geheel zo zuiver mogelijk te houden. Natuurlijk is er een navigatiesysteem en een uitgebreid infotainmentsysteem. Een erg goede installatie overigens, met onder meer 3D-kaarten (eveneens sinds de opfrisbeurt van 2012) die we geheel te danken hebben aan de banden met BMW. Maar als je instapt is daar allemaal niets van te zien. De draaiknop voor de bediening zit verstop in de middentunnel en het scherm zit achter een simpel, klassevol analoog klokje.
De boordplank is nog zo'n voorbeeld van eenvoud. Hier wordt je niet gebombardeerd met informatie. De toerenteller is zelfs - wat zo onderhand iedereen weet - vervangen door een wijzer die de krachtreserve weergeeft. Een wijzertje dat bij een constante snelheid van 180 over de Duitse autobahn een vermogensbuffer van 85% aanduidt. Geruststellend, niet? En waarom geeft niet elke auto dit weer?
Ergonomie, zitcomfort, materiaal en afwerking zijn allemaal foutloos. Een uitspraak die niet eens begint met de zin voor detail en comfort die de vakmensen bij Rolls Royce aan boord leggen, in kaart te brengen. Daarom een enkele kanttekening, bij wijze van illustratie. Het leder is afkomstige van Alpijnse stieren. Die brengen hun ganse leven door op een weide zonder prikkeldraad of andere vaste afsluiting. En als ze de pech hebben één keer door een mug te worden gestoken, dan kan hun huid nog gebruikt worden voor luxemeubelen, kledij of accessoires, maar niet meer voor een Rolls. De kap is een heus meesterwerk, met een afwerking die menig hard dak overtreft en een isolatieniveau dat eveneens wedijvert met de betere stalen daken.
De onbescheiden afmetingen van de koets ten spijt; de koffer lust niet meer dan 315l. Daar tegenover staat dan weer dat de vier inzittenden een zee van ruimte ter beschikking hebben.