Rolls Royce beweert dat de Phantom, en bijgevolg ook deze dakloze Drophead Coupé, met geen enkele andere auto vergelijkbaar is. En als het op de prijs aankomt, vanaf € 461.016, dan komt concurrentie in elk geval uitsluitend van exotische supercars. En wie daar naar kijkt, komt nooit bij deze vierzitter uit. Nochtans kan je ook hier heel wat superlatieven uit de kast halen. Als de Britten beweren dat afwerking en materiaalkeuze hun gelijke niet kennen, dan is dat geen overdrijving.
In een speurtocht naar minpunten, met de loep kunnen we wel stellen, hebben we er twee gevonden. Het koffervolume is met 315l krap in vergelijking met de totale lengte van 5,61m. En met 2,6 ton op de weegschaal kan je de remmen tot overgave dwingen als je jezelf een dynamische rijstijl aanmeet. Met 460pk en 720Nm kan je naar de 100 in minder dan 6 tellen. Het gaat evenwel om het vermogen om moeiteloos en zonder drama te kunnen versnellen. Zelfs met het Dynamic Package durft de Phantom nog stevig te wiegen. Je zou eruit kunnen afleiden dat de sensatie van op een vliegend tapijt te zitten, meteen ook elke vorm van rijplezier verhindert. Dan trap je in de val die volumeconstructeurs hebben gespannen. Daar luidt de doctrine dat kleine stuurtjes en stugge veren nodig zijn om de stuurpret met de lepel te scheppen. Deze cabrio met z'n grote stuur en wollig onderstel bewijst het tegendeel.