Van een nieuwe Mercedes S-Klasse verwacht je zo ongeveer dat het de veiligste auto ter wereld is. En daar lijkt het in elk geval sterk op. Op twee manieren, waarvan er één ons duidelijk meer aanstaat dan de andere. In de eerste categorie brengen we de standaard airbagcollectie onder (met onder meer in de zitting van de achterzetels ingewerkte plofkussens om ervoor te zorgen dat je ook bij het relaxen niet onder je gordel doorschuift) en de rijke hoeveelheid passieve vieligheidssnufjes. Kreukelzones allerhande, maar ook een gordel die zichzelf na het vastklikken opspant. Optioneel is er zelf een opblaasbare achtergordel te koop, die de kracht van de impact over een groter deel van de borstkas verdeelt en dus minder verwondingen oplevert.
De tweede categorie is het erg uitgebreide actieve veiligheidsarsenaal, dat onder meer beroep doet op een stereocamera achter de voorruit en radarsensoren rondom. Het kan zelf de remmen en stuurinrichting bedienen. Wanneer je van je rijstrook afwijkt terwijl er een tegenligger aankomt, er voor je een hindernis op voetganger opduikt, de auto voor je remt of er onverwachts één uit een zijstraat komt geschoten bedient het systeem de remmen. Wanneer je dreigt van de je rijstrook af te wijken of je de radargestuurde snelheidsregelaar hebt ingeschakeld in een file, dan stuurt de auto zelf bij. Een nachtzichtassistent speurt overigens niet alleen naar mensen, maar ook naar groot wild en markeert ze op het immense digitale scherm voor je neus. Allemaal briljante uitvindingen,, die allemaal uiteraard ook beperkingen kennen. En dat is waar het moeilijk wordt. Werkt de automatische rem nog bij 60km/u? Komt de spoorassisent al tussen bij 65km/u? Ik sta nu al 15 seconden stil, zal de auto zijn voorligger nog wel volgen? Hoe een klant die alle snufjes in de optielijst aanstipt het allemaal nog kan volgen is ons een raadsel. Gelukkig moet de nieuwe S ook zonder al die extra's één van de veiligste vierwielers op de planeet zijn...