Een nieuwe S-Klasse is een evenement. Niet alleen voor Mercedes overigens, maar voor de ganse autosector. Want voor één keer is het belang dat de constructeur aan z'n eigen model toekent niet overdreven. Misschien is het zelfs niet mogelijk om daar een schep saus te veel over te gieten. Want zowat elke naoorlogse grote Mercedes heeft de ijkpunten uitgezet voor de rest van de industrie. Het mikpunt voor de toekomst, het doel voor de pijl der ambitie. En als de Duitsers hun huiswerk hebben gemaakt, is deze nieuwe S - die u vlak na de zomer bij ons mag verwachten - dit weer. Dat betekent ook meteen dat u zich best voorbereidt op een verslag dat wat meer om het lijf heeft dan doorgaans het geval is. Er valt nu eenmaal veel te vertellen.
In deze inleiding zal het echter allemaal meevallen. Het gamma trapt immers af met niet meer dan 3 motorversies, al zijn die er wel telkens in 2 wielbases (3035mm of 3165mm). Er is één diesel, één benzine en één hybride, maar er is veel meer op komst. Een plug-in-hybrid bijvoorbeeld, die volgens de officiële verbruikscyclus amper 75gr CO2 per kilometer de atmosfeer in blaast.
De motorkap van de S350 verstopt een 2987cc zescilinder dieselmotor die 258pk opwekt en met 620Nm vooral erg veel trekkracht achter de hand houdt. Die kost meteen € 80.465. Een toegankelijker geprijsde viercilinder diesel wordt later nog in het aanbod gefietst. De S400 Hybrid heeft ook een zescilinder, op benzine weliswaar, die hulp krijgt van een elektromotor. Een combinatie die 306 + 27pk en 310Nm oplevert voor minimaal € 94.138. De S500 die we uitkozen voor deze eerste test (omdat het de enige was waarmee we een relevant aantal kilometers konden afleggen) wisselt pas vanaf € 109.021 van eigenaar maar is met z'n 455pk en 700Nm trekkracht wel veruit de krachtigste. Tot de S63 AMG er is natuurlijk. Een variant met lange wielbasis - ook hier aangestipt - kost je overigens nog eens ruim € 7.000 extra. Vergelijk het met de BMW 7-Reeks of de Audi A8 en beiden ogen goedkoop in vergelijking. Op dezelfde manier als ze op slag verouderd lijken.