De designers van Das Haus slaan zichzelf graag op de borst als het op hun recente designverwezelijkingen aankomt. Tijdens de persbabbel heeft het bedrijf het zelfs nog over z'n kenmerkende vormgeving en consistentie. En dat terwijl op de redactie vooral het gevoel heerst dat de twee andere Duitse protagonisten hun kuikens meer op het droge hebben. Fans voor de drukke stijltaal (waarvan de CLA het voorlopige hoogtepunt is) zijn hier niet. En de lichtsignatuur - om een designelement te nemen dat tegenwoordig heel wat aandacht opeist - was de jongste tijd allerminst consequent. Maar ook hier lijkt de S-Klasse orde op zaken te stellen. Natuurlijk wordt er geschiedenis geschreven - dat hoort zo bij een vlaggenschip. Tegelijk is de S al van de eerste oogopslag herkenbaar als een product met Ster, hoewel de evolutie in vergelijking met z'n voorganger erg grondig is.
De blikvangers in de schelp om erg veel technologische vernieuwing zijn een meer driedimensionaal uitgewerkt radiatorrooster, flanken die enerzijds getooid zijn met aflopende plooilijnen (die subtiele convexe en concave vormen afwisselen) voor elegantie en een bolle raamomlijsting die een coupé-infuus geeft, en een slank ogende achterzijde met complex ingevulde achterlichten. Alle licht (ook binnen) wordt overigens verzorgd door LED's. Meer dan 300 in het totaal, waarvan elke koplamp er al 56 opslorpt.
Zet de S om in afmetingen en je komt uit op een breedte van 1,89m en een lengte die slaafs de wielbasis volgt om uit te komen op 5,12, dan wel 5,25m. Het geheel aerodynamisch efficiënt maken is een pak eenvoudiger dan bij kleine, hoge stadswagens, maar het eindresultaat - een Cx van 0,24 - blijft wat van een stunt hebben.