Wie de moeite doet om zich door alle rubrieken van deze test te worstelen, heeft - deze conclusie uitgezonderd - al meer dan 2.000 woorden of 10.000 letters verwerkt. En dat is eigenlijk een beknopte versie. De S-Klasse zit immers weer zo vol grensverleggende nieuwigheden en snufjes dat we er net zo goed een boek over zouden kunnen schrijven. Bij het nieuwe vlaggenschip van Das Haus is dat overigens waar de lat ligt, en geen millimeter lager. Volgens Mercedes is dit nu de beste auto ter wereld, en er vallen behoorlijk wat argumenten voor te sprokkelen. Maar laat ons - voor we de constructeur bijtreden - ook even enkele minpunten aanstippen. Want die zijn dan wel in de marge terug te vinden, maar ze zijn niet onbestaande. Zo maken we ons de bedenking of het erg grote veiligheidsarsenaal (en dan hebben we het vooral over actieve, elektronische veiligheidssnufjes als radars en stereocamera's) op de duur geen verwarring zaait. In het interieur hadden we een aanraakgevoelig scherm geapprecieerd. En als we onze opmerkingen over het weggedrag erop na slaan dan mocht het stuurgevoel beter. En toch komt de S-Klasse weg met een monsterscore.
De redenen daarvoor zijn talrijk. Het interieur blink uit in, wel, zowat alles eigenlijk. Afwerking, materiaalkeuze, infotainment, zitcomfort, plaatsaanbod... het is zonder uitzondering prinselijk. En het weggedrag van de S500 L is foutloos, terwijl de optionele ophanging met stereocamera die de ondergrond ‘leest' en de ophanging voorbereid op putten en bulten vooral de achterpassagiers met een verbluffend comfortniveau verwent. En dan zijn er nog de prestaties. De dubbel geblazen 4,6l V8 heeft dan wel 455pk en 700Nm - het blijft nog steeds een krachttoer om 2 ton limousine in 4,8 tellen naar de 100-grens te stuwen. Vooral als je ziet dat het kan met een pak minder kostbaar vocht dan voorheen. Dit is de grootste drinkeboer uit het aanbod en ook die komt niet eens meer aan 9 liter. De CO2-uitstoot bedraagt zelfs maar 199gr/km. De prijs voor wat Mercedes zelfgenoegzaam, doch misschien niet helemaal onterecht, de beste auto ter wereld noemt, is niet mals. Een 350 BlueTEC diesel kost al € 80.465 en de V8 wisselt pas vanaf € 109.021 (of € 116.281 voor de variant met lange wielbasis) van eigenaar. Meer beeld is er vanzelfsprekend in de Auto55.be fotospecial.