EuroNCAP is er nog niet in geslaagd de nieuwe Zes aan strenge tests te onderwerpen. Mazda heeft vanzelfsprekend de maximale score in gedachten, maar zover zijn we dus (nog) niet. Op papier is er alvast niets mist met de standaard Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes, gordeldrachtalarmen, zes airbags en een specifieke structuur van voorbumper en motorkap (om dus die aangereden voetgangers zachter op te vangen). Uiteraard is elke zitplaats voorzien van een driepuntsgordel (met spanners voor de voorste exemplaren). We noteren ook ABS met elektronische remkrachtverdeling, noodremassistentie en stabiliteits- en tractiecontrole.
Meer veiligheidssnufjes worden toegevoegd naarmate het afwerkingsniveau stijgt. Onze Active herkent hindernissen in de stad en bedient de remmen tot 30km/u, terwijl de Executive er nog een stevige schep bovenop doet. Daartoe behoren een automatische functie voor de verstralers, een werkelijk fantastische achteruitrijcamera (vooral bij duisternis!), meedraaiende xenonlichten, een dodehoekwaarschuwing en een rijstrookassistent. Enkel het Cruise Pack dien je dan aan te vinken in de optielijst (€ 1.000). Dat systeem vervangt de standaard snelheidsregelaar door eentje met een radar, die bij alle legale snelheden zelf in de remmen gaat als een ongeval daardoor vermeden of getemperd kan worden.