In 2008 stelde Mazda het doel voor ogen om de uitstoot van z'n wereldwijd verkochte producten tegen 2015 met (liefst meer dan) een derde terug te dringen. Maar in plaats van te investeren in de ontwikkeling van geheel nieuwe systemen, werd tijd en geld gestoken in het aanpassen en verbeteren van bestaande technieken. Daaruit vloeiden nieuwe motoren en transmissies, lichtere en stijvere koetsconstructies en een nieuwe basis met een onafhankelijke achterwielophanging. De nieuwe 6 deelt uiteraard mee in de koek. Zijn motorenpalet bevat een 145 of 165pk opwekkende 2.0 benzine (SkyActiv-G) en een 150 of 175pk sterke 2,2l turbodiesel (SkyActiv-D). Instappen kan met € 24.940 op zak. Wie echter liever dieselt moet tot € 27.190 doorsparen.
De minst krachtige en tegelijk zuinigste zelfontbrander haalt 104g/km op de CO2-curve. Onze testwagen is met deze centrale gezegend, maar liet de manuele zesbak linksliggen en stuurt zijn krachten via een automaat met evenveel verhoudingen naar de voorwielen. Die is enkel vanaf het tweede uitrustingsniveau beschikbaar en enkel in combinatie met de diesels, gespreid over de aankledingsniveaus, en de benzine met 165 paarden onder de kap. De bak verhoogt ook de dorst en bijgevolg het emissiecijfer, dat in geval van deze lener 127g/km bedraagt. Mazda wil hem vanaf € 30.990 van de hand doen.