Net als de klassieke hatchback is de Variant tegelijk stijver en lichter dan z'n voorganger. Dat betekent dat de kreukelzones hun werk nauwkeuriger doen terwijl het product zelf bij elke snelheid minder energie meedraagt dan voorheen. Zelf zonder extra veiligheidsvoorzieingen zou dat een flinke opsteker zijn voor de veiligheid, los van de driepuntsgordels op alle zitplaatsen, hoofdsteunen en airbags die ervoor zorgen dat je zelf niet te veel momentum opbouwt.
Volkswagen zet eveneens stevig in op voorkomen, en niet alleen genezen. Daarvoor worden de gekend (verplichte) ABS en stabiliteitscontrole ingezet, met onder- en overstuurcontrole. In ons land wordt die nog uitgebreid met Front Assist. Dat systeem bestaat uit een radar onderin de voorbumper. Die trapt desnoods zelf de rem in als de afstand met een voorligger kritisch wordt.
Het enige verschil tussen de Golf als pakezel en het reguliere exemplaar op vlak van veiligheid is de aanwezigheid van XDS. Dat is VW's label voor een elektronisch gesimuleerd differentieel, waarvan we het effect nader omschrijven in de volgende rubriek.