De Golf Variant kan dan wel meer lasten torsen - op VW's platformstrategie heeft dat geen invloed. Dat betekent nog steeds dat versies met 122pk of minder het moeten stellen met een vervormbare dwarstraverse tussen beide achterwielen, terwijl versies met meer vermogen de veel geavanceerdere en superieure multilink-achterophanging krijgen. Bij de Golf VI had elk exemplaar multilink. Dat betekent dat de duurste break uit de middenklasse ook één van de minst geavanceerde is. Het enige voordeel daarvan is voor de bankrekening van VW.
De 150pk sterke dieselvariant, die ook nog eens 320Nm opwekt, heeft niet alleen de betere ophangingarchitectuur aan boord, maar was ook uitgerust met de optionele gestuurde demping. Een combinatie die uitgesproken goed functioneert op een uitdagende ondergrond. Kasseien bijvoorbeeld. En het is niet de enige filtering die erg goed is. Zo is de geluidsdemping van erg hoog niveau. Twee kenmerken die leasingrijders die behoorlijk wat kilometers malen erg zullen appreciëren.
Komt het aan op rijgedrag, dan is de Golf weerom eerder steriel. Vooral omdat het stuur gevoel mist. Het weggedrag is zo neutraal als Zwitserland. Meer zelfs dan bij een normale hatchback. Dat komt dan weer doordat VW een snufje dat erg optimistisch wordt omschreven als een elektronisch sperdifferentieel (maar eigenlijk gewoon een slepende remschijf is aan de binnenkant van de bocht) hier standaard monteert. Dat is zoiets als een smaakversterker in je voedsel: op zich kan het helemaal geen kwaad, maar heeft een goed product het wel nodig?
De prestaties van de Golf Variant zijn in deze motorversie ruimschoots voldoende. Flukse tussenacceleraties en zelfs een honderdsprint in een puike tijd van 8,9 seconden vergen geen inspanning. En de top tikt af op 218km/u. Maar we zijn vooral gelukkig omdat zulks niet op het verbruik weegt. We realiseerden een testgemiddelde van 5,0l/100km (met een pluim op het gaspedaal) tegen een opgegeven gemiddelde van 4,2l/100km. Dat laatste is wat telt voor de wetgever omdat de CO2-emissie ervan is afgeleid. Die bedraagt 108gr/km.