1,8 miljoen van de in het totaal meer dan 30 miljoen geconstrueerde Golf (sinds de lancering in 1976) zijn van het type ‘break'. VW zet die in de catalogus onder de noemer Variant en die is er nu van de inmiddels zevende incarnatie van het product. Voor een meerprijs van € 1.500 à € 1.700 (afhankelijk van de versie) ten opzichte van een gelijk gemotoriseerde vijfdeurs. Ruwweg één op vier in Europa verkochte exemplaren is van dit type.
Het gamma bestaat uit 1.2 TSI of 1.4 TSI benzineversies (85 tot 140pk sterk) en dieselvarianten met 1.6 of 2 liter slagvolume met vermogens van minimaal 90 en maximaal 150pk. De instapprijs in de eerste categorie bedraagt € 19.680 terwijl een diesel er is vanaf € 22.030. De door ons geteste uitgave verbergt 150pk onder de rechtervoet en is met een handbediende zesbak en in Highline-uitvoering de uwe vanaf € 27.450. De pook inruilen voor de selectiehendel van een DSG-automaat zou € 1.500 extra kosten. Vierwielaandrijving in combinatie met een dieselmotor is reeds aangekondigd, maar nog niet leverbaar. En er zijn nog meer motorversies op komst.