De 500L Living neemt de veiligheidsuitrusting van de L zonder woonkamersynoniem over. Dat betekent dat er ABS en Stabiliteitscontrole gemonteerd wordt en dat ook vertrekhulp op hellingen present tekent. Verder zijn er 6 plofkussens aan boord en zijn er beschermprofielen in de flanken ingewerkt. Optioneel is er het ‘City Brake System' leverbaar. Dat gaat bij lage snelheden (tot 30km/u) zelf in de remmen om een ongeluk te vermijden. Een installatie die we bij steeds meer constructeurs terugvinden (en bij de koplopers al tot 50km/u functioneert).
Bij de test van de 500L gingen we nog uit van een EuroNCAP veiligheidsscore van 5 sterren en die is inmiddels voor het model bevestigd. Uitschieters zijn er voor de bescherming van inzittenden (94%) en kinderen (78%), wat in een onversneden gezinswagen natuurlijk steeds meegenomen is. Waar de onafhankelijke crashtestorganisatie geen aandacht aan besteed is het lot van de inzittenden op de derde zetelrij. Die beschikken weliswaar over hoofdsteunen en driepuntsgordels. Je kan ervan uitgaan dat de effecten van een frontale botsing daarom niet dramatisch zijn. Maar de marge tussen achterbumper en rugleuning is (zoals steeds bij dit type wagens) wel erg beperkt.