De Italianen hebben hun best gedaan om modieus en origineel uit de hoek te komen als het op de aankleding, de kleurencombinaties en de bekledingsopties aankomt. En je hebt ze eigenlijk de les niet te spellen, want het sfeertje dat erdoor ontstaat - trendy en tegelijk retro - is helemaal waar op gemikt werd. Dat betekent echter niet dat hier assemblagegeschiedenis werd geschreven. Op andere vlakken is er immers duidelijk nog ruimte voor verbetering. Materiaalkeuze bijvoorbeeld. En de kwaliteitsindruk loopt ook niet over, al suggereert de afwezigheid van parasitaire geluiden wel dat het misschien niet meer is dan dat - een indruk.
Helemaal wild van het bijna vierkante stuurwiel, dat ook nog eens wat te horizontaal is opgesteld, zijn we niet. En ook niet van de hendeltjes errond. Ergonomische fouten zijn evenwel erg zeldzaam en het (optionele) navigatiesysteem (van de hand van TomTom) in de middenconsole doet het dan weer uitstekend.
Het plaatsaanbod heeft Fiat wel helemaal voor mekaar. Je moet natuurlijk wel knutselen met de bagageafdekking als je een 5+bagage-configuratie wil ruilen voor 7+bagage, maar het is allemaal niet zo ingewikkeld. En om met een positieve noot te kunnen eindigen zullen we maar meteen zeggen dat je van de twee achterste zitplaatsen niet al te veel moet verwachten. Kan niet natuurlijk, het eindproduct blijft tenslotte maar 4,35m lang. Je zal er dus de knieën moeten optrekken, de voeten onder de zetels van de tweede zitrij moeten wurmen en de kofferklep onaangenaam dicht bij je kruin moeten verdragen. Net als bij elk ander model. Gelukkig is de zithouding nog net te pruimen en verzachten handig uit de weg klappende achterzetels op de tweede rij het ergste klimleed. Op dat is de Fiat duidelijk te verkiezen boven de SUVs die stel extra zitjes meesleuren.
Koffervolume is de 500L Living z'n grootste troefkaart. Dat is immers ronduit indrukwekkend. Wanneer vijf inzittenden gebrand zijn op elke beschikbare centimeter, past er achter de kofferklep nog steeds 560l. De achterbank is verschuifbaar, waardoor je met een klein beetje goede wil al 630l in de koffer krijgt zonder dat er iemand thuis moet blijven. Reduceer het aantal zetels tot 2 en het geheel zwelt nog eens met 1.070l aan. Daarentegen is het natuurlijk wel zo dat een rugzak of sporttas alles is wat elk van 7 personen aan boord kan meenemen. Ook Fiat kan niet toveren.