De laatste Fiat die deze pagina's sierde was de 500L. Een compacte monovolume die omwille van de aaibaarheidsfactor in de stijlsaus van de kleine 500 werd gedipt. Nu voegt Fiat in één klap nog twee extra varianten van diezelfde auto toe. De ene heet 500L Living en moet het bij ons vooral hebben van z'n zeven standaard zitplaatsen (elders is hij ook verkrijgbaar met ruimte voor vijf) terwijl de tweede het dan weer moet hebben van z'n stoere looks.
Het gamma omvat tot nader order één enkele benzinemotor - de kleine maar dappere TwinAir tweecilinder turbo met 105pk - en twee dieselmotoren. Dat zijn een 1.3 met 85pk (en naar keuze een manuele of gerobotiseerde bak) en een 1.6 met 105pk die we hier aan de tand voelen die er net als de benzine alleen is met een handbak.
Terwijl je de prijs bij de andere ‘500' moeilijk als aankoopargument in de lijst kan zetten, doet de 500L merkbaar beter. Het ‘Pop Star' gedoopte instapniveau is aardig uitgerust en is er al vanaf € 19.900 als het om de benzine gaat en vanaf 20.300 als diesel. De 1.6 kost exact € 1000 extra. De Lounge-uitvoering die we hier de duimschroeven aandraaien kost € 22.650 en is voorlopig de duurste uit het aanbod.