Dat we niet de grootste liefhebbers zijn van actieve rijstrookassistenten en ander dergelijk intrusief spul is al langer geweten, maar het ontbreken van zulke zaken op de optielijst is een opmerkelijk feit. Zelfs in dit segment. Want terwijl concurrenten als de VW Golf en Volvo V40 vandaag de dag standaard met een botsradar worden afgeleverd, is die technologie niet eens bestelbaar op de Toyota.
Hoofd- en andere trauma's een halt toe roepen doet deze C-segmenter met een batterij plofkussens, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder. Verder voorzag het merk de nodige spanners en Isofix-aanhechtingspunten om iedereen op post te houden, terwijl je om de baan te vriend te blijven kan tellen op ABS met elektronische noodremhulp, elektronische stabiliteitscontrole (in dit geval VSC) en tractiecontrole.
Zoals verwacht slaagde de Auris erin om EuroNCAP vijf sterren afhandig te maken. Vooral volwassen inzittenden hebben grote overlevingskansen, al wordt er op gebied van actieve systemen aldus minder hoog gescoord (66%) in vergelijking met sommige andere spelers.