De binnenzijde is (in de 1.6) standaard uitgerust met elektrische ruiten achteraan, aux/usb-aansluiting en een 6,1" aanraakscherm voor het audiosysteem. Vanaf 'Style' (€ 22.180) maken de wegrijhulp op hellingen en getinte ruiten hun opwachting. Dat terwijl je voor de € 23.840 die je voor een 'Lounge' neertelt een met leder bekleed dashboard, xenonverlichting, parkeerhulp, slimme toegang, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een elektrochromatische binnenspiegel en een regensensor in de plaats krijgt.
Het jaren '80 klokje en de al even archaïsche weergave van de klimaatregeling, de eenvoudige wijzerplaat, het aanraakgevoelige Touch & Go infotainmentsysteem en de knopjes op het stuur (die wat weg hebben van een mobiele telefoon voor senioren) mogen dan allemaal door dezelfde blauwe schijn zijn uitgelicht; alles bij mekaar lijkt het wat op een allegaartje. Alsof de projectleider nooit de moeite nam om het geheel te overschouwen. Daarmee impliceren we echter niet dat het aan de binnenzijde van de Auris onaangenaam vertoeven is. Hier en daar hadden we zelf voor een andere materiaalsoort geopteerd, of tenminste minder opzichtig met harde plastics omgesprongen, maar in essentie zit de Toyota doordacht in mekaar. Met zijn goed steunende, prima verstelbare stoelen, meer dan voldoende knieruimte en de behoorlijke steun voor de linkervoet van de bestuurder.
Inzittenden genieten op de tweedelig neerklapare achterbank (60:40) van 2cm extra knieruimte in vergelijking met vroeger en het bagageruim is 5cm in lengte gegroeid. Ook bestempelen we de geluidsisolatie als bovengemiddeld goed. Beter dan die van de nieuwe Mercedes A-klasse bijvoorbeeld. Verder dragen ook het fijn in de hand passende stuurwiel, de goed bereikbare knopjes en de op de tast vindbare usb-poort in de middenconsole onze goedkeuring mee. Het infotainmentsysteem dat erbij hoort wordt overigens standaard meegeleverd vanaf het derde uitrustingsniveau, inclusief bluetooth-connectie. Van de geluidskwaliteit is onze redactie wel niet helemaal overtuigd.