Maar dan tevoren hult Toyota's middenklasser zich in lijnen die getuigen van modebewustzijn. Scherpe vlakken die de aerodynamische efficiëntie bevorderen worden daarin rijkelijk gecombineerd met glooiende lijnen en scherp aflopende designelementen zoals de lichtunits. Zaken die vriendelijk zijn voor de extra centimeters die de transformatie naar break met zich mee bracht. De Auris is nu al 4,46m lang, maar presteert het om z'n forse achteroverhang niet al te pompeus te doen ogen.
Schakel je over naar de praktische kant, dan kan je alvast tevreden zijn met de verhouding tussen binnen- en buitenafmetingen. Achter een kofferopening die breder is dan die van de hatchback, zit nu liefst 530l laadvolume terwijl de vorm van het compartiment erg egaal - en dus bruikbaar - is. Een hendel aan weerszijden van de koffer bekleden volstaat om telkens een deel van de achterbank om te toveren tot laadvloer voor een totaal volume van 1.658l. Dat is meer dan bij eender welke concurrent. Dat we in casu met de hybride op stap zijn heeft daar overigens geen enkele invloed meer op. De batterij wordt nu ondergebracht in de achterbumper (waar je natuurlijk geen reservewiel meer vindt) en dat betekent dat je helemaal geen laadcapaciteit meer moet prijsgeven.