Toyota doopte de break-versie van de Auris ‘Touring Sports'. Die arriveert in de loop van volgende maand bij de dealer, en wij nemen er nu al de Hybride-variant van onder de loep. Die zal bij ons instaan voor ruim 40% van de verkopen. Met 136pk en 207Nm is dat vooral geen sprinter, terwijl weggedrag en stuurgevoel evenmin voor veel begeestering zorgen. In die optiek had Toyota het model wellicht beter ‘Comfort Carrier' genoemd. Het onderstel is immers erg goed in het verteren van oneffenheden, de aandrijflijn is erg soepel en lineair, het is er stil en de laadcapaciteit is bij de grootste uit z'n segment. In de koffer past minimaal 530 en maximaal 1.658l.
De prijsvork gaat van € 18.340 (vanaf € 25.820 voor de hybride) tot net geen € 30.000. Dat betekent dat de Japanners zich op het midden van de markt alinieert. Misschien is het daarom dat de materiaalkeuze aan de binnenzijde ons niet naar superlatieven doet grijpen, terwijl je dat dan weer wel kan als je over afleesbaarheid en ergonomie hebt.
De Hybrid zal een groot deel van z'n succes evenwel te danken hebben aan z'n gunstige fiscale karakter. Particulieren en bedrijven die in Vlaanderen over gaan tot een aankoop genieten een erg lage belastingdruk (zoals niet eens € 42 inschrijvingstaks). Een gevolg van de erg lage CO2-uitstoot die amper 85gr/km bedraagt.