Een Pro_cee'd met een rode lijn in de voorbumper, opvallende dagrijlichten, grote velgen en dito luchtinlaten. Dat lijkt, vooral in samenspraak met de 1.6l turbomotor met 204pk en 175Nm onder de kap, toch een beetje op een ‘hete' hatchback. De eerste van het merk. Maar Kia is dan wel één van de weinige autobouwers die de jongste jaren almaar meer marktaandeel naar zich toe harkt - zo veel zelfvertrouwen hebben de Koreanen nog niet. De Pro_cee'd GT moet daarom vooral uit het vaarwater blijven van doorwinterde GTI's, zoals die er zijn van de de VW Golf of de Peugeot 208.
Is de GT dan een ‘lauwe' hatch? Wel ja. De sprinttijd van 7,7 tellen en de top van 230km/u scheppen de verwachting van sensatie, maar dat is waar Kia de bal kwijtspeelt. Je krijgt veel te weinig feedback van het onderstel, stuurwiel of de met de hand te roeren versnellingspook om er een band mee te ontwikkelen. Aangenaam en vlot - dat is het allemaal natuurlijk wel. En dat terwijl interieur (met Recaro-kuipjes en een semi-digitale tellerpartij) en exterieur voldoende opsmuk kregen om de schijn op te houden. We kunnen het Kia vergeven omdat ook de prijs (vanaf € 25.490 ) in het net-niet-GTI-territorium valt. Een vijfdeursversie is er ook, met een identiek prijskaartje. De driedeursversie poseerde alvast uitgebreid voor onze camera. Het resultaat zie je in de fotospecial.