In tegenstelling tot Toyota kan Lexus het zich niet veroorloven de kat uit de boom te kijken als het op de aanwezigheid van hedendaagse veiligheidsvoorzieningen aankomt. In de LS leidde die strategie onder meer tot het nieuwe, maar wel optionele Advanced Pre-Crash Safety Pack met actieve remassistentie. Volgens Lexus is dat het meest geavanceerde systeem in zijn soort op de markt. Het helpt de bestuurder een aanrijding met andere voertuigen en voetgangers te voorkomen, zowel bij lage als bij hoge snelheden, en beperkt de gevolgen als een botsing niet af te wenden is.
Het pakket kan uitgebreid worden met een nachtkijker en rijstrookassistent. Ook het Adaptive High-beam System zit aan boord, dat de verlichting automatisch aan de verkeersomstandigheden aanpast. En dat komt allemaal bovenop de acht airbags, stabiliteitscontrole en rembijstand. Maar echt pionierswerk, in de lijn van hetgene waarmee een nieuwe Mercedes S-klasse de automobielindustrie telkens weer het nakijken geeft, levert Lexus niet af.