Net zoals de vorige LS legt Lexus ook nu weer een potent V8 blok tussen de voorwielen, die in ons land altijd gepaard wordt aan een elektromotor die zo maar eventjes 225pk kan leveren. Werken de fossiele krachtbron en de elektromotor samen, dan mogen in totaal maximaal 445pk paarden hun weg naar de vier wielen zoeken. De grote en zware LS spurt daarmee in iets over zes seconden van nul naar honderd km/u, zonder dat dit ten koste gaat van het gemiddelde opgegeven verbruik. Want door diverse ingrepen is de LS 600h zuiniger en schoner geworden. Voortaan ligt het gemiddelde verbruik op 8,6l/100km, bij een CO2-uitstoot van 199g/km - 19g/km schoner dan voorheen.
Interessant is ook de hogere carrosseriestijfheid, wat zowel comfort als stabiliteit ten goede komt. Daarnaast zorgt de laatste generatie van een adaptieve variabele ophanging met standaard luchtvering er voor dat de Lexus LS 600h zijn inzittenden nog gerieflijker van A naar B brengt. Mits een knop op de middenconsole kan je kiezen uit de standen Eco, Comfort, Normal, Sport S en Sport S+, waarbij ingegrepen wordt op de zuinigheid, het comfort, de prestaties en het weggedrag. We hebben het doorgaans niet zo voor dergelijke rijmodi omdat een goed gebalanceerd pakket in elke situatie zijn kwaliteiten zou moeten kunnen etaleren. Maar omdat er zo veel subsystemen aan boord zijn die elk een indrukwekkend groot toepassingsgebied hebben, maakt de instelmogelijkheid hier wel degelijk een verschil.
De V8 is natuurlijk een erg krachtig blok, maar draait zo zoet en discreet dat de vaak gewraakte cvt-bak nauwelijks als hinderlijk kan worden omschreven. Dat zeggen we er expliciet even bij omdat het meestal net andersom is. Enkel als je de neiging niet kan onderdrukken om eens even stevig met de LS aan het gassen te gaan - wat ons niet echt vaak overkwam, maar goed - schakel je de bak liefst in de gesimuleerde manuele setting teneinde het acceleratiegevoel niet te laten verpesten door een quasi onveranderlijk motortoerental. Blijf je evenwel in de Eco of Comfortstand rondrijden, dan heb je nooit het gevoel met een logge lobbes onderweg te zijn terwijl het dan wel degelijk mogelijk is om in realistische omstandigheden een verbruik onder de tien liter op te laten tekenen.