De 3.7 V6 onder de kap van de 370Z Nismo is 16pk en 8Nm krachtiger geworden dan het model zonder Nismo badges. Dat zorgt er voor dat deze uitvoering mag pronken met een maximaal vermogen en koppel van respectievelijk 344pk en 371Nm. Hierdoor doet de Nismo het één tiende beter op de honderdspurt, die nu nog 5,2 seconden duurt, maar de topsnelheid blijft onveranderd op 250km/u begrensd. Echt spectaculair kan je die verbeteringen niet noemen, maar de mensen van Nismo drukken ons op het hart dat het niet zozeer de bedoeling is zo veel mogelijk vermogenswinst aan te kunnen bieden, wel om een totaalpakket op de markt te brengen dat op alle vlakken beter doet dan het standaardmodel. En dat dan nog liefst zonder al te veel aan gebruiksgemak of gemiddeld verbruik in te boeten. Wat dat verbruik betreft: op papier bedraagt dit ongeveer 10,6 liter/100 km (248g CO2/km). En in de praktijk? Euh ...
Laten we maar gelijk over iets anders beginnen. De 370Z staat sowieso al gekend als een bijzonder amusante rijmachine die enerzijds het betere sport & spel toelaat zonder een koppel vermanende chaperones af te vaardigen, en anderzijds bakken vertrouwen schenkt waardoor zelfs minder getalenteerde bestuurders kunnen genieten van een vrolijke bochtencombinatie. Die kwaliteit wilde Nismo speciaal voor ons, Europese kopers, nog wat extra in de verf zetten. De veren werden vooraan 14% stijver gewikkeld, en tegelijk werden de schokdempers op de vooras 23% harder ingesteld en op de achteras 41%. Voor een verdere verhoging van de rolstijfheid zorgt het opnieuw versterkte en van Nismo-logo voorziene dwarsstuk tussen de voorste veerpootkoepels, dat erg knap over het voor de gelegenheid rood gelakte motordeksel loopt. Dergelijke ingrepen suggereren dat de 370Z Nismo een spartaanse kar is geworden, maar zoals bij alle goede onderstellen wordt ook nu het compromis tussen sportiviteit en comfort bewaard. En dat valt dan weer ten dele te danken aan het lagere onafgeveerd gewicht, want niet alleen werd de voorste ophanging op dieet gezet, ook de Rays lichtmetalen velgen tekenen voor een totaal gewichtsverlies van 1,8kg.
De 370Z zit standaard al tsjokvol technologie, al maakte Nissan enkel plaats vrij voor de zaken die er echt toe doen in een stuurmanswagen. We noteren onder meer een mechanische sper en een handgeschakelde zesversnellingsbak die dankzij elektronische toerentalsynchronisatie tegelijk snel en foutloos opereert. Ook deze Nismo werd hiermee uitgerust, en kreeg om het allemaal wat voller te laten klinken tevens een speciaal uitlaatsysteem met twee uitlaatuiteinden wiens diameter tot 120mm is vergroot. Dat laat het aluminium V6 blok toe wat vrijer uit te ademen, maar de roffel mocht wat ons betreft toch nog ietsje nadrukkelijker aanwezig zijn in het interieur.