Eerst de Juke, en nu de 370Z. Nissan brengt in een snel tempo sportiever georiënteerde versies uit van bestaande modellen onder de noemer Nismo. Die naam komt niet uit de lucht vallen: wat staat voor Nissan Motorsport International Limited, betekent voor Nissan ongeveer wat M voor BMW en AMG voor Mercedes doet. Net zoals beide Duitse zusterbedrijven, waar alleen competente petrolheads - en minstens even bekwame marketeers wellicht - het voor het zeggen hebben, bouwt Nismo al jaren sportieve en circuitgerichte vervangonderdelen voor vierwielers uit de reguliere Nissanvloot. In tegenstelling tot eerstgenoemde Duitsers echter, mocht Nismo enkel op de Japanse en Amerikaanse markt voluit gaan in een poging om Nissan's sportieve blazoen wat op te poetsen. Dat lukte trouwens, zowel op straat als op circuit, wat het submerk bij de grotendeels in de kou gelaten Europese liefhebbers haast een cultstatus opleverde. Met de Nissan Juke Nismo komt de sportafdeling bijna 30 jaar na zijn ontstaan eindelijk met volle overtuiging meespelen op het oude continent.
Juke Nismo. Dat moet, de aard van het beestje en de historiek van het merk indachtig, zowat het grootste oxymoron zijn van de afgelopen jaren. Nu Nissan eindelijk haar sportieve tak in Europa introduceert, doet het dat middels een kleine, extraverte suv. Dat zou een beetje hetzelfde zijn alsof Audi zijn RS-reeks voor het eerst op het publiek zou loslaten met een opgeleukte variant van de Q3. Niet meteen het ideale recept als je geloofwaardigheid wil kweken. Nu hebben de Japanners natuurlijk weinig keus: nadat de gouden jaren negentig plaats maakten voor rationalisatie en vooral een inkrimping van het gamma, staan er thans geen betaalbare sportcoupés meer in de cataloog die het van wat extra schwung kan voorzien. En nu Nissan met dank aan succesverhalen Qashqai en consoorten weer wat centen heeft om iets extra te doen, staan er geen doordeweekse hatchbacks of sedans in de toonzaal waar je spoilers op kan plakken of andere nokkenassen voor kan kopen. Het is dus de Juke die de spits af mag bijten, wat als we de verkoopscijfers mogen geloven nog behoorlijk goed lukt ook. Er was natuurlijk al eerder de Juke-R, een Juke op GT-R onderstel zeg maar, en alhoewel er nog steeds niet echt rationele beweegredenen achter die operatie kunnen gevonden worden, sloeg het project wel aan. Al houdt de tweede bolide in het gamma die de Nismo metamorfose mag ondergaan heel wat meer steek. Vandaag reden we immers met de Nissan 370Z Nismo, en in de volgende pagina's lees je hoe ons dat verging. Nissan vraagt er in België € 45.400 voor en maakt in één ruk de gewone editie fors goedkoper.