'De Z' is naast de Skyline GT-R ongetwijfeld de sportwagen die doorheen de geschiedenis van het merk het meeste aanzien heeft verworven. Het verhaal begon in 1969 met de 240Z, om via de 280ZX in de jaren tachtig (thans een leuke oldtimer trouwens) uit te monden in twee generaties van de 300ZX. De laatste hiervan werd algemeen aanzien als één van de beste (betaalbare) sportwagens uit zijn tijdperk, en werd net voor de eeuwwisseling uit productie genomen. Niet omdat het model, dan al 10 jaar oud, voorbijgestreefd was, maar strengere emissienormen en de dure Yen zorgden uiteindelijk voor een prijskaartje dat te veel de pan uit swingde. Daarna viel Nissan even in een gat, net zoals Toyota het met de Supra voor bekeken hield in het segment van de middelgrote sportwagens. In tegenstelling tot die laatste echter kwam Nissan, daarin aangemoedigd door de succesvolle samenwerking met Renault, in 2002 met de 350Z op de proppen: een strikte tweezitter met een duidelijk op Amerika georiënteerd 3.5 V6 blok zonder aanblazing en een onderstel dat niet onder stoelen of banken stak waarvoor het was ontworpen. Het is dit concept dat vandaag nog steeds gebruikt wordt, en dus ook onze Nismo de sporen geeft.
Natuurlijk is er in die dik tien jaar sinds de modellancering één en ander veranderd. Zo gaat generatie Z34 in zijn huidige gedaante tegenwoordig als 370Z door het leven, met dank aan een twee deciliter grotere motor. Ook de lichtunits en bumpers werden al een aantal keer bijgewerkt. Een standaard 370Z meet vandaag 4,25m in de lengte en de Nismo afdeling voegde daar nog eens 16cm aan toe. De van een spoilerlip voorziene voorbumper die overloopt in bredere, door een plooi geaccentueerde voorste wielkasten is daarvoor verantwoordelijk, samen met de uit de kluiten gewassen achterbumper met diffuser. Die beide overigens een functionele rol vervullen, dixit Nissan.
We hopen dat dit inderdaad zo is, want eleganter wordt de 370Z er niet bepaald door. Verder werden ook de zijschorten aangepast en ligt het geheel een centimetertje lager tegen het asfalt. Bovendien krijgt de Nismo specifieke negentienduimers, een knoert van een achterspoiler en uiteraard een aantal nieuwe kleurtjes. Je kan kiezen uit New Silver, Black Pearl en Brilliant White. Grijs, zwart of wit dus; al deze metaalkleuren met anti-krastechnologie hebben met elkaar gemeen dat ze altijd worden gecombineerd met een contrasterend antracietgrijs die de onderste koetswerkdelen kleurt. Nissan voorzag bovendien enkele subtiele rode sierstrepen op strategische locaties en alsof het Nismo logo nog niet exotisch genoeg is, kleurde het de laatste 'O' in dat zelfde rood.