Nissan heeft in Europa omzeggens geen sportief imago meer. Vreemd, want met de 370Z en GT-R staan er nochtans twee volbloed sportwagens in de toonzaal. Alleen zijn die relatief duur: valt de aankoop in vergelijking met de concurrentie nog vrij goed mee, dan zorgt de fiscus er wel voor dat je je vreugdedans vroegtijdig staakt. In de klassieke segmenten is Nissan enkel aanwezig met kleine stadswagentjes, schattige monovolumes en natuurlijk een legertje uiterst succesvolle suv's; niet bepaald het materiaal om een geloofwaardig sportief merk mee uit te bouwen. Het was ooit anders, toen de Primera's in de nationale toerwagenkampioenschappen het mooi weer maakten. Een markante aanwezigheid in verschillende populaire computerspelletjes en geslaagde marketingoperaties zoals de GT Academy lieten evenwel vermoeden dat Nissan op een remonte zat te broeden. In afwachting van nieuw betaalbaar sportief speelgoed in het gamma, introduceerde Nissan de (in het thuisland uiterst succesvolle) Nismo-sportafdeling in Europa middels de Juke. En daar zal het niet bij blijven, want de komende drie jaar moet er elk jaar een bestaand model door Nismo onder handen worden genomen. De volgenden in rij zijn de GT-R en opnieuw de Juke (maar dan met extra saus); vandaag is het de beurt aan de 370Z.
Nismo wil niet zuiver focussen op vermogen en prestaties, maar ook op het uiterlijk en interieur met respect voor dagelijkse inzetbaarheid en efficiëntie wat het verbruik betreft. Sla je de lijst met modificaties er op na, dan kan je niet anders dan constateren dat Nissan die belofte erg letterlijk nam. Uiterlijk vallen de volledig nieuwe voor- en achterbumpers op, specifieke kleuren en velgen, en natuurlijk de weinig subtiele spoiler op de achterklep. De 370Z Nismo drukt zichzelf zo niet alleen steviger tegen het asfalt, maar wordt ook zo maar eventjes 16cm langer. Binnenin werd het interieur niet alleen aangekleed met alcantara en leder, maar had Nismo naast een setje badges ook rode stiksels klaar liggen. En een stuurwiel dat zo knap oogt en aanvoelt dat het in onze actuele top vijf van leukste draaidingen mag staan. Er zijn geen opties en dat wil zeggen dat je alles standaard krijgt: een prima navigatie, het Bose geluidssysteem en allerlei andere comfortsnufjes.
Niet alleen de buiten- en binnenkant werden aangepast, ook het onderstel en de aandrijflijn ondergingen milde correcties. De uitlaat komt van bij Nismo, het blok ment 16 extra paarden en de vering staat een tand of twee strakker. Goed voor een (klein) beetje betere prestaties zonder dat het verbruik of comfort er al te veel onder lijden. De prijs van al dat moois is nog niet bekend, al staat wel vast dat de Nismo nauwelijks duurder wordt dan de standaard Z, die vervolgens zelfs ietsje goedkoper zal worden. Je kan dus gerust stellen dat de metamorfose niet alleen totaal is, maar evengoed erg aantrekkelijk als een wagen zoals de 370Z je ding is. Verliefd? Zet dan wel even nog wat extra centen opzij, want in Vlaanderen moet je toch gauw dik € 4.500 BIV en € 1.700 jaarlijkse verkeersbelasting incalculeren. Tenzij onze regering tijdens dit schrijven er alweer een ander idee op nahoudt. Meer beeld is er in de fotospecial.