Rekening houdend met de huidige VW-designformule is de Golf enkel een evolutie ondergaan. Geen revolutie dus, en de dag waarop de tekenaars een stijlbreuk mogen doordrukken lijkt weer even veraf. In de C-stijl herkennen we duidelijke invloeden van de Golf IV, volgens velen de knapste editie ooit, en het staat 'm eerlijk gezegd nog ook.
Als Highline rust dit testexemplaar op aluminium 16-duimers, zijn de achterlichtunits lichtjes in schaduw gehuld en kreeg de voorbumper een verchroomde sierlijst rond de luchtinlaat. In de exterieurrubriek zijn we daarmee rond wat de opwaarderingen ten opzichte van de Trendline betreft, dewelke stalen velgen van een kleiner maatje verkiest. Dus gaan we meteen over naar de optielijst, waar we de elektrisch inklapbare buitenspiegels (€ 167), xenonkoplampen met (onder meer) een bochtenfunctie (€ 1.490) en een panoramisch open dak (€ 1.003) vandaan halen. Ook metaalkleur is een extra en kost € 399.
Vervolgens nemen we de afmetingen onder de loep. Van bumper tot bumper meten we 4,25m, een groeischeut van 5,6cm ten opzichte van zijn voorganger, terwijl de nieuweling er ook 1,3cm breder op is geworden. Zijn wielen liet hij meer in de hoeken duwen, terwijl de overhangen krompen, en ondertussen nam ook de afstand tussen de assen met 5,9cm toe, tot 2,64m. Verder levert de spoorbreedte voor- en achteraan tegenwoordig respectievelijk 8 en 6mm extra op. Zijn daklijn ligt echter wel 2,8cm lager dan die van de zesde in lijn, op 1,45m van het aardoppervlak gemeten. In de windtunnel wordt er alvast beter gescoord dan ook.
En uiteraard heeft generatie zeven ook aan de dieettafel plaatsgenomen. Door onder meer het gebruik van lichtere metalen ging het gewicht fors omlaag (met bijna 10%) en hebben we dus niet met een zwaargewicht te maken. De weegschaal zegt nu 1.229kg, en de koets is er ook nog eens 20% stijver op geworden.