Een stijlbreuk is de zevende generatie Golf in geen geval ondergaan, maar het betreft wel degelijk een geheel nieuwe vierwieler. De koets is er groter en stijver op geworden, het gewicht ligt een stuk lager dan dat van z'n voorganger en uiteraard drinkt de nieuwe editie minder dan ooit. In geval van deze 1.2 TSI met DSG heeft VW het over 5,0l/100km gemiddeld, al leert de praktijk dat je daar ongeveer anderhalve liter mag bijtellen. De CO2-uitstoot op papier bedraagt 115g/km.
De geblazen viercilinder is zeker pittig genoeg om het dagelijkse verkeer te trotseren. Zijn 105 paarden volstaan ruimschoots. En met 175Nm koppel op de wielen heeft de Golf in theorie 10,2 tellen nodig om 100km/u aan te tikken, terwijl de topsnelheid 192km/u bedraagt. Respectabele cijfers dus.
Binnenin is er ook goed werk geleverd. De algemene afwerking is top, net als de materiaalkeuze, ergonomie en het zitcomfort. Het ingebouwde navigatiesysteem valt minder in de smaak, maar andere missers zijn zeldzaam. De cabine is ook ruimer dan voorheen, en van een gebrek aan plaats voor de benen valt er niet te klagen. Ondanks de lagere daklijn komen kruinen achterin ook weinig te kort. En tenslotte is er de koffer, die eveneens in de plus ging en voortaan 380l slikt. Of 1.270l met de achterbank neer.
De Golf VII is er vanaf € 17.990, voor de 1.2 TSI met 85pk in combinatie met een manuele vijfbak, terwijl Volkswagen je voor ons testexemplaar (een vijfdeurs Highline die zijn krachten via een feilloze DSG 7 op de voorwielen loslaat) minstens € 24.090 afhandig maakt. Zonder extra opties welteverstaan. Meer beeld is er in de bijhorende fotoreeks.