Voor de aandrijving doet de IS 300h beroep op een 2,5l grote viercilinder-in-lijn benzinemotor. Een geavanceerde centrale die opereert volgens de meer efficiënte atkinson verbrandingscyclus en goed is voor 181pk en 221Nm. Een elektromotor levert ook nog eens 100pk en houdt 300Nm trekkracht achter de hand, maar omdat de twee nooit samen alles uit de kast halen, is het maximale vermogen waar je als bestuurder over beschikt 223pk. Lexus zegt niets over het koppel, al is het weinig waarschijnlijk dat de automaat met continue variabele transmissie (een planetair tandwielstelsel) veel meer dan 300Nm te verwerken krijgt. Lexus predikt het theoretische verbruik van 4,3l/100km. Wij prijzen ons al tevreden met de 6,5l/100km die een beheerst deel van onze test ons opleverde.
De prestaties zijn voor een auto in z'n vermogensklasse erg aardig. De honderdsprint neemt 8,3 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 200km/u. Door z'n erg lineaire karakter gaat dat echter nooit gepaard met de sensaties die je verwacht. Lexus zorgde voor een meer directe stuurinrichting die evenwel ook wat meer feedback (niet te verwarren met meer weerstand, want die is zonder meer goed afgewogen) mocht geven, terwijl het weggedrag erg lang neutraal blijft, mede dankzij de 50/50 gewichtsverdeling. In een poging om de bestuurder wat nauwer bij z'n voertuig te betrekken, neemt ook Lexus z'n toevlucht tot via de luidsprekers gesimuleerd motorgeluid. Een typisch voorbeeld van een symptoomoplossing. Gelukkig kan je zelf het volume regelen, of het geheel uitschakelen.
De F-Sport beschikt over een gestuurde demping en een sport-modus die zich ook nog eens moeit met gaspedaalrespons en stuurinrichting. En zelfs in deze configuratie zijn z'n werkingsstilte en comfort nog steeds de meest memorabele kenmerken. Zelfs als het wegdek meewerkt door biljartvlak te zijn, is de demping - vooral van kleine oneffenheden - van het systeem superieur aan de ophanging waarvan de dempers zichzelf niet constant aanpassen.