Lexus IS300h Inleiding

Lexus IS300h
Bekijk 28 foto's
Door: BV 08-06-2013

We beschouwen de berline als een ‘klassiek' concept, maar natuurlijk is die term relatief. Terwijl heel wat constructeurs in het premiumsegment ter zake een lange traditie hebben en probleemloos een stamboom van tien generaties kunnen voorleggen, moet Toyota's luxemerk Lexus het stellen met twee generaties, terwijl de derde in de startblokken staat. En daarbij lijkt de gigant minder wakker te liggen van Europa. Zo doet de nieuweling het zonder break of diesel (beiden waren ooit wel te krijgen), terwijl die juist het zwaartepunt uitmaken in het segment, maar komt er wel een Cabrio en een Coupé.

Terwijl Lexus een 2,5l V6 aanbiedt, doet ons land het uitsluitend met een 2-liter viercilinder in lijn die weliswaar hulp krijgt van een hybride aandrijflijn en in ruil daarvoor IS 300h op de kofferklep krijgt. Dat is een auto die in Brussel en Wallonië (en voor fleetbedrijven) € 2478 kost om in te schrijven, maar in Vlaanderen al voor amper € 41,12 (als bedrijf of particulier, uitgezonderd fleetbedrijven) in het verkeer te brengen valt. Dat is aan z'n lage opgegeven verbruik van 4,3l of slechts 99gr/CO2/km te danken. En het goede nieuws eindigt er niet voor zakelijke gebruikers. Omdat Lexus voor een scherp zakelijk pakket zorgde (waarover meer in onderstaande rubriek) bedraagt de netto VAA per maand hooguit € 57,32 en blijft de CO2-bijdrage beperkt tot € 297,96. Allemaal cijfers die Lexus met veel gemak kan uitspelen tegen de dieselende premiumconcurrenten. Behalve de rijtaks van € 578,56. Die is een beetje hoger in vergelijking.

Zoals gezegd, het gamma bestaat uit één enkele motorversie. Maar er zijn wel vijf uitrustingsversies. Alle uitrustingsdetails tegen het licht houden zou ons te ver leiden, maar we sommen wel even de belangrijkste punten op. Zo is de € 36.990 kostende Base al voorzien van 16" lichtmetalen velgen, een similileder-stofcombinatie, sportstuur, Bluetooth-voorziening en airco. De Business Edition is echter voor amper € 510 extra een stuk interessanter. Lexus geeft je er dan immers een airco met twee temperatuurzones, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, parkeersensoren, cruise controle én navigatie bovenop.

Klim verder op de ladder en je komt achtereenvolgens de Executive (vanaf € 40.950), de door ons geteste F-Sport (met 18-duimers en de enige met een gestuurde ophanging, vanaf € 45.950). Kies je liever voor het summum in luxe, dan is € 50.530 wat je moet begroten voor de Privilege-uitvoering.

Geef commentaar
comments by Disqus