Er was een tijd dat Lexus een nieuwe IS barstend van ambitie aankondigde. Maar die tijd is voorbij. De derde generatie komt er niet als diesel, en evenmin als break. En dat betekent dat de constructeur nagenoeg het ganse segment van de Audi A4, Volvo S60, BMW 3-Reeks en Mercedes C-Klasse links laat liggen. De importeur mikt daarom op niet meer dan 300 stuks voor dit jaar. Gelukkig heeft de hybride aandrijflijn vooral voor de Vlaming (die slechts € 41,12 BIV betaalt en als firmawagen profiteert van een laag Voordeel Alle Aard) grote fiscale voordelen. Lexus is zich daar uiteraard van bewust en zette dan ook een versie in de prijslijst die al voor € 37.500 rijkelijk is uitgerust zonder dat de fiscale gevolgen groot zijn.
De erg druk gelijnde koets is een centimeter breder en 8 centimeter langer dan die van de tweede generatie. Daarin vinden we een interieur dat sportiever oogt dan dat van z'n voorganger en vooral ook een stuk ruimer is. Vooral dat laatste was een must. Op vlak van materiaalkeuze en ergonomie verkiezen we de Duitse concurrenten, maar dat wil niet zeggen dat het er onaangenaam toeven is. En evenmin dat het er goedkoop of niet degelijk uitziet. De complete afwezigheid van parasietgeluiden suggereert het tegendeel.
De Hybride aandrijflijn doet z'n werk in stilte, en hoewel de constructeur z'n best doet om wat meer dynamisme te injecteren, blijven discrete aandrijfgeluiden en comfort met stip de argumenten om deze Lexus op je shoppinglijst te zetten. Bovendien blijft het testgemiddelde erg bescheiden, met een verbruik van 6,5l/100km. De prestaties van de IS300h zijn met een sprinttijd van 8,3 seconden en een top van 200km/u best aardig, maar door z'n erg lineaire karakter vertaalt zich dat nooit in de sensaties die je erbij verwacht. Zoals steeds poseert de testwagen uitgebreid in onze fotospecial.