De laatste keer dat men bij EuroNCAP een 1 in de vernieling werkte was vorig jaar. Toen ging de Duitser met 5 sterren aan de haal en uit de tests bleek dat de argeloze voetganger het meest in de klappen deelt. Dat BMW het liever niet zover laat komen, kan je afleiden uit de knappe veiligheidsuitrusting. In de 1 kan je rekenen op een sextet airbags, bandenspanningscontrole en Isofix voor de kinderzitjes, naast een rits rijhulpsystemen zoals DSC, ABS met DBC, ASC, DTC (Dynamic Traction Control) en CBC (Cornering Brake Control). Aan afkortingen geen gebrek.
Van de optielijst valt er ook nog één en ander te rapen. Zo probeert BMW je een ergerlijke rijstrookverlatingswaarschuwing aan te smeren (€ 530), die enkel in combinatie met (onder andere) een snelheidsregelaar met remfunctie (€ 470) wordt verkocht. Verder halen we de zelfdimmende binnenspiegel (€ 175) en de adaptieve lichtbundels aan, die enkel te krijgen zijn in combinatie met xenonverlichting. En dat leidt je meteen naar het in de vorige rubriek aangehaalde Light Pack. Een parkeersysteem en een snelheidsbordenlezer behoren overigens ook tot de mogelijkheden.