Je krijgt wat je verwacht. De honderdsprint wordt in 11,2 seconden afgewerkt, z'n topsnelheid bedraagt 195km/u en koppelgewijs volstaat 180 Newtonmeter (beschikbaar bij 1.100tr/min) om versnellingen in het dagelijkse verkeer ruimschoots aan te kunnen. In deze gewichtsklasse - onze testwagen zet 1.360kg op de weegschaal - heb je met 102pk immers genoeg kracht in huis om achterliggers niet onbedoeld op de zenuwen te werken. Bovendien geniet je daarnaast van de voordelen van een uitermate gebalanceerd chassis en een superieure 5-link achterwielophanging, die elke 1-reeks als een fijn sturende machine klasseert. Hij stuurt ook lichter, schakelt gesmeerder en is comfortabeler afgesteld dan een tweedehandse 1 van de vorige generatie. Maar van een pittige hatchback is hier zeker geen sprake.
De 116i een trapje hoger kan met z'n 136pk en 220Nm op meer sportieve goedkeuring rekenen (nul naar honderd in 8,5 seconden, een top van 210km/u), en geeft terwijl exact dezelfde gemiddelde verbruiks- en emissiecijfers op als onze 114i. De keuze zal dus vooral afhangen van de kosten en de verwachte druk op het gaspedaal. Want wie het elektronisch ingesnoerde exemplaar maar al te vaak in de toeren jaagt, is wellicht beter af met de 116i. Hou in dat geval wel minstens € 23.700 opzij. Op papier kom je in beide gevallen toe met 5,5l/100km (129g/km CO2), in praktijk is de dorst uiteraard onderhevig aan de rijstijl en de gekozen instelling. De bestuurder kan als vanouds de Eco Pro-modus inschakelen om (succesvol) de dorst van het beestje te bedwingen. Het opgegeven normverbruik kan je rijmen met gebruik op de autosnelweg.