BMW 114i Interieur

BMW 114i
Bekijk 17 foto's
Door: AUTO55 02-06-2013

Zoals in elke 1 is het centrale display eerder knulig bovenop de boordplank gepositioneerd, alsof het uitneembaar is, en valt de boordplank vanwege de vele hoekjes en kantjes moeilijk stofvrij te houden. Anderzijds slagen we er wel telkens in een correcte zithouding terug te vinden (BMW verzoent de krappe cabine met een sportieve 'feel', al laat men de meer gezette bestuurder in de steek) en ligt het stuurwiel prettig in de hand. Achterin doet de zitbank wat ervan verwacht wordt, maar ook niets meer. In dit segment wil dat zeggen dat een verdwaalde volwassene best wel een poosje achterin kan meereizen.

We komen nog even terug op de in de voorgaande rubriek besproken optiepakketten. 'Sport' maakt je onder meer een kniesteun (voor de bestuurder), aluminium drempels, sierlijsten, sfeerverlichting, sportstoelen, een met leder omhuld, multifunctioneel stuurwiel en tal van rode accenten rijker, terwijl 'Urban' je net hetzelfde biedt, met uitzondering van de kniesteun en zonder de kleur van de liefde bij de zaken te betrekken. Meer is er niet aan. In principe ben je overigens niet verplicht één van beide aan te stippen, maar de praktijk leert ons dat het gros van het klantenbestand hun Einzer liever niet helemaal ongemoeid laat. Je kan gewoon de lange optielijst afgaan, al is er in meer dan de helft van de gevallen van een georganiseerde koppelverkoop sprake. Vraag rest of het prijskaartje op het einde van de rit nog te verdedigen valt.

Om je een idee te geven is hier de rest van het aanbod, en dan enkel de pakketten. In ruil voor € 650 wordt het Connectivity Pack de uwe, dat een radio met DAB-tuner en een handsfree-systeem met usb-aansluiting bevat. Voor een bijkomende € 900 krijg je daar navigatie bovenop (6,5" scherm), en voor € 1.710 de professionele editie met een groter display (8,8") en extra functies, zoals split-screen, een DVD-speler en een geïntegreerde harde schijf voor kaartgegevens en audiobestanden. Gsm-voorbereiding met bluetooth haalt nog eens € 210 van de rekening.

Maar we zijn er nog niet. Getuige het Light Pack (xenonverlichting, adaptieve koplampen voor tijdens het bochtenwerk, een grootlichtassistent - € 1.290), Comfort Pack (parkeer-, regen-, en lichtsensoren, servotronic, cruisecontrol met remfunctie, knopjes op het stuur indien je 'Sport' of 'Urban' links liet liggen, neerklapbare hoofdsteunen achteraan en een automatisch dimmende binnenspiegel - € 1.490) en Comfort Pack + (... plus extra opbergmogelijkheden, elektronisch gestuurde airco, twee 12V-aansluitingen en verlichting voor onder andere de handgrepen - € 2.490). Het anders ook wel verkrijgbare M Sportpakket lijkt ons voor deze weinig potente vierwieler sowieso een brug te ver.

Geef commentaar
comments by Disqus