Afmetingsgewijs verschilt de driedeurs 1-reeks niet van de versie met vijf portieren. Van voor naar achter meten we 4,32m, van links naar rechts 1,76m en de daklijn ligt op 1,42m hoogte. Ook slikt de koffer evenveel volume: 360 liter in normale configuratie en 1.200l met de achterbank neer.
Om de gewichtsverdeling optimaal te krijgen, werd de cabine nadrukkelijk naar achteren geplaatst. Dat levert optisch een enorme motorkap en een zich van de concurrentie onderscheidende koets op, maar ook een krap interieur. Gelukkig voor ons beschikt onze testwagen over slechts één portier aan weerskanten, want met twee achter elkaar gemonteerde deuren wordt de instap voorin enkel bemoeilijkt. De erg schuine voorruit maakt die taak op zich al geen pretje voor de iets grotere medemens.
Bij aankoop kan je opteren voor één van twee pakketten om de basisuitrusting op te fleuren: Sport of Urban (€ 1.625). 'Sport' omvat 16-duims lichtmetaal (in basistrim volstaan plastic wieldoppen), spiegelkappen in koetswerkkleur of uitgevoerd in glanzend zwart (te kiezen), alweer dezelfde tint voor de inzet van zowel voor- als achterbumper en de siergrille, alsook een einddemper in chroom. Of toch wat de buitenkant betreft. 'Urban' verschilt op het kleurenschema (wit in plaats van zwart) en de aangebrachte logo's na niet van 'Sport'.
In alle gevallen zijn wit, rood en zwart in de basisprijs begrepen, voor elke andere lak vraagt BMW € 670 extra. Grotere wielen (17 - 18") behoren eveneens tot de mogelijkheden, maar ook daarvoor moet je uiteraard weer dieper in de buidel te tasten. Prijzen lopen daarbij op van € 510 tot € 1.530.