De instapper van BMW heeft een getemperde 1.6l onder de motorkap, waaruit je 102pk en 180Nm koppel kan puren. Dat we daarmee geen snelheidsrecordsrecords gaan breken, staat buiten kijf, maar de vierpitter brengt je wel zonder poespas naar de gewenste bestemming en zonder de vlotheid van de verkeerscirculatie in bedwang te brengen. 11,2 tellen volstaan voor het verplichte spurtnummer en toppen doet de 114i wanneer de naald 195km/u aanwijst.
BMW claimt een gemiddelde van 5,5l/100km en 129g/km op respectievelijk de verbruiks- en CO2-meter, en blijkt daar in de praktijk niet ver vanaf te zitten. Op voorwaarde weliswaar dat de bestuurder van dienst weet waar de grenzen liggen. Wie met een zware voet gezegend is, winkelt dus best hogerop. De volgende stap komt in de vorm van de 116i, met dezelfde (turbo)motor maar dan 34pk en 40Nm rijker, en haalt precies evenveel benzine uit de kan. Laatstgenoemde vergt wel bijna € 2.000 meer dan onze al € 21.900 kostende testwagen.
Tenminste, dat is de prijs voor een exemplaar zonder opties. Waar er zoals verwacht een pak van zijn, al dan niet aangeboden in een of ander 'voordelig' pakket. De binnenkant zelf verschilt in grote lijnen natuurlijk niet van dat van de rest van de 1-familie, wat wil zeggen dat we ons nog steeds heel goed kunnen vinden in de zithouding, de afwerking en de bouwkwaliteit, en minder in de drukke vormgeving en het gebrek aan bewegingsvrijheid. Of we de buitenkant kunnen pruimen, laten we liever in het midden.