Kleine SUVs, en dan hebben we het door de verwatering van het concept uitsluitend over een koetswerkvorm die niet of nauwelijks extra capaciteiten ten opzichte van een conventionele vijfdeurs met zich meebrengt, zijn een rage. Het is één van de nichesegmenten waarin een groei wordt opgetekend. De race werd aangevoerd door modelletjes als de Nissan Juke, maar je kan gerust spreken van wildgroei. De jongste tijd werden onder meer de Mini Countryman, Opel Mokka, Mitsubishi ASX en Renault Captur aan het aanbod toegevoegd, terwijl de Peugeot 2008 quasi gelijktijdig met deze Chevrolet Trax z'n intrede maakt. En later dit jaar komt er nog een Ford het aanbod vervoegen, terwijl we ook de voorstelling van een VW in hetzelfde segment verwachten...
De concurrentie in het mini-SUV-segment belooft dus bikkelhard te worden. En voor één keer is GM er als de kippen bij. Niet alleen met de Mokka, maar ook met deze technisch identieke Chevrolet Trax. Hij wordt door de marketingjongens van het bedrijf afgeschilderd als een avontuurlijke Amerikaan, maar terwijl de dieselmotor uit Polen afkomstig is, wordt het geheel gewoon in Korea geassembleerd in voormalige Daewoo-fabrieken.
Dat het Chevrolet-verhaal goed loopt, zie je aan de prijs. Die is immers een uiting van meer zelfvertrouwen. Op motorisch vlak is de keuze beperkt tot een 1.6 benzine met 115pk, een 1.4 Turbo met 140pk en een 1.7 diesel met 130pk. De eerste is er vanaf € 16.699, de tweede vanaf € 20.199 en de laatste voor ten minste € 19.199. Prijzen die vergelijkbaar zijn en in geen geval lager liggen dan die van de concurrentie in de eerste paragraaf. Chevrolet beweert het verschil te maken in uitrusting, maar de tabellen staven die claim slechts gedeeltelijk. Ze onthullen tegelijk dat deze constructeur ook al € 165 vraagt voor de verplichte wettelijke uitrustingsset (verbanddoos, gevarendriehoek, brandblusser, veiligheidsvest - hier gecombineerd met vloermatten). Een ronduit schandalige praktijk waartegen we ons verzetten en die alvast in de veiligheidsrubriek enkele procenten kost.
Het gamma volgt de voor Chevrolet typische opbouw met een LS, LT en LT+ uitvoering, naast de mogelijkheid om voorwielaandrijving te ruilen voor vierwielaandrijving (alleen LT+) en een handbediende versnellingsbak te vervangen door een zestrapsautomaat (niet op 4x4). De in LT+ gedipte testdiesel met vierwielaandrijving tikt derhalve af op € 23.399. Niet weinig voor een product dat dichter aanleunt bij het B- dan het C-segment en dat is meteen de reden waarom autoconstructeurs er zo tuk op zijn.