Een autoconstructeur die z'n vingers aan de pols van de markt houdt, heeft een kleine SUV in de catalogus, of op z'n minst in de pijplijn zitten. En terwijl Chevrolet er (momenteel) niet om bekend staat, slaafs de jongste trends te volgen, zijn ze er wel als de kippen bij om de Trax in het mini-SUV-segment te positioneren. Technisch is die auto identiek aan de Opel Mokka, wat meteen betekent dat hij qua afmetingen in de bovenste regionen van het marktdeel opereert, terwijl z'n prijs (vanaf € 16.699 voor een benzine en € 19.199 voor de 1.7 diesel) daar niet meteen een reflectie van is. Een prijskraker is de Trax echter evenmin, en uitrusting compenseert dat slechts ten dele. En dat mini-SUVs een hoger prijskaartje vragen, terwijl daar eigenlijk geen enkele technische reden voor is (ze zijn wat hoger, maar dat kost eigenlijk niets), is meteen de reden dat de autoconstructeurs zo tuk zijn op het nieuwe segment. De klant is immers wel bereid om meer te betalen voor dergelijk voertuigtype.
Aan de binnenzijde doet de Trax het niet slecht. Akkoord, het instrumentarium oogt wat goedkoop en de meeste plastics zijn hard, maar het is er ruim, aan bergruimte heb je geen tekort, de koffer lust minimaal 356 liter, je zit er behoorlijk goed en de uitstraling is degelijk. Dat geldt overigens ook voor de koets, die met Amerikaanse flair klanten moet overhalen, ook al is deze telg van origine Koreaans.
Het rapport van de 130pk en 300Nm sterke dieselmotor, is er één van gemiddeldes. Zowel verbruik als prestaties (4,9l/100km opgegeven verbruik volgens de EU-cyclus) zijn aardig, maar niet exceptioneel, terwijl de stuurinrichting en de klankproductie onvoldoende scoren en het weggedrag met z'n erg onderstuurde karakter ons niet meteen lyrisch maakt. Chevrolet weet al te goed dat klanten in dit segment daar niet naar op zoek zijn, en levert wat wordt gevraagd. Hoe dat er allemaal uitziet, zie je in de fotospecial.