Wolfsburg voorziet drie uitrustingsniveaus (Beetle, Design en Sport) en evenveel versies in de geest van de jaren 50, 60 of 70. Verder maakt Volkswagen er een punt van om meer dan voorheen in te spelen op de personaliseringsdrang van de koper. Zo kan je de achterklep laten versieren met het metaalopschrift Maggiolino, Kever, Käfer, Coccinelle, Escarabajo of simpelweg Beetle of Volkswagen, maar het kost je wel € 56.
Op esthetisch vlak heeft de Beetle Cabrio een dikke streep voor op zijn voorganger. Meer uit de kluiten gewassen bumpers, een minder vrolijke blik en een grote achtervleugel geven hem de stoer(der)e uitstraling waar men naar smachtte. Een doorlopend chroomaccent rond de gordellijn draagt bij aan het klasse-effect. Ook moet deze Beetle gelukkig niet weten van zichtbare rolbeugels. Hun taak neemt een actief systeem op zich.
Hij laat zich in één van elf vooropgestelde koetswerkkleuren overspuiten en voor z'n hoofddeksel kan je kiezen tussen zwart en beige. Met de vinger aan de knop krijgt de zon na 9,5 seconden vrij spel en het proces laat de gehoorzintuigen ongemoeid. Al rijdend kan het ook, tot 50km/u. Het systeem is gelinkt aan de klimaatregeling en voor zulke zaken stel je deze cabrio zeker op prijs.
Een afdekhoes is bijgeleverd (gemonteerd binnen enkele minuten, oefening baart kunst) en deze kan je uiteraard in de koffer kwijt. Daar werd in dit geval ook een subwoofer geïnstalleerd, deel uitmakend van de optionele Fender audio-installatie (400W, 8 luidsprekers).
De opbergbare dakconstructie beperkt het koffervolume enigzins, want terwijl de gesloten Beetle 310 liter ter beschikking stelt, laat de Cabrio slechts 225 eenheden toe. Ook is de toegang er een pak bescheidener op geworden, vanwege een kleinere klep. In de laadruimte treffen we wel handige haken en een lampje, alsook een hendeltje om zetels plat te leggen.
We rijden met een Sport, voorzien van mistlampen met extra krachtige bundels in de bochten, sportzetels en - voor de gelegenheid - achttienduimers in plaats van het normaal uitgereikte 17" lichtmetaal, met een geringe kans op parkeerschade vanwege hun verscholenheid. Grote wielen maken de rit er weliswaar niet zachter op. Voor een tijdelijk reservewiel tellen we nog eens € 75 bij de aankoopsom, een aan te raden windscherm kost € 232 en voor bixenon tel je bijna € 780 neer.