De dakloze kever is terug en wordt niet langer door het gros van de voorbijgangers als een kappersauto omschreven. Daar zorgt een geslaagde lijnvormig voor. Zijn softtop doet bovendien weinig afbreuk aan het ontwerp en van lelijke rolbeugels is al helemaal geen sprake. Van de zon genieten kan na een procedure die nog geen 10 tellen in beslag neemt, al rijdend tot 50km/u.
De koffer valt kleiner uit dan die van de Beetle met stalen dak en slikt 225 liter. Je kan er ook een bijgeleverd afdekzeil in kwijt. Zaken als een windscherm en een tijdelijk reservewiel stip je aan op de optielijst, wat ook geldt voor een heleboel interieursnufjes. Ondanks de gehandhaafde optiepolitiek kunnen we de binnenkant anders wel pruimen. VW scoort vooral op gebied van bouwkwaliteit en ergonomie. De verouderde GPS overtuigt een pak minder.
Op de baan houdt onze testwagen het liever rustig, hoewel de 160-koppige paardenstal op papier anders doet vermoeden. Z'n bijna 1,5t zware lijf heeft moeite om snel bochten na te streven en laat zich daarvoor merkbaar bijstaan door enkele niet geheel uitschakelbare elektronische toepassingen. Zoals verwacht reageert de Beetle Cabrio onderstuurd doch voldoende efficiënt om de gemiddelde gebruiker gerust te stellen.
Voor het verplichte spurtnummer volstaan 8,6 seconden, toppen kan onze lener bij 206km/u, en je komt toe met 6,8l/100km benzine (158g/km). De Beetle Cabrio 1.4 TSI is te koop vanaf € 24.870 en kan zowel met een manuele zesbak als met een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (DSG) worden geleverd. Meer beeld is er in de fotospecial.