Als je Toyota's online configurator aan het werk zet, zal je zien dat de RAV4 pas leverbaar is met motoren vanaf 2000cc. Dat zijn we in Europa eigenlijk niet meer gewoon, maar gelukkig weegt de cilinderinhoud steeds minder door in de almaar wijzigende (zakelijke) verkeersbelastingen. Als benzine levert het blok altijd 158pk en kan je kiezen tussen voor- of vierwielaandrijving. Bij de diesels heb je meer keuze: er is de eerder geteste 2.2 D-4D en een 200cc kleinere variant, die in tegenstelling tot eerst genoemde enkel met manuele zesbak een aandrijving op de voorwielen kan besteld worden. Het blok levert maximaal 126pk, drinkt volgens de theoretische gemiddelde testcyclus amper 4,9l/100km en trakteert de atmosfeer op een aanvaardbare uitstoot van 127g CO2/km. In de realiteit klokten wij af op twee liter meer, al dienen we er wel bij te vermelden dat onze RAV4 zich amper op de snelweg diende te bewijzen. Een beheerste rechtervoet in combinatie met een goed ingelopen motor, moet een gemiddelde van rond de 6,0l/100km mogelijk maken.
Afgaande op het vermogen en het leeggewicht van 1,6 ton zou je niet meteen flitsende prestatiecijfers verwachten, en op papier kan je de respectievelijke waarden ook niet anders omschrijven dan 'correct'. De maximale snelheid is 180km/u en een spurtje uit stilstand naar 100km/u neemt 10,5 seconden in beslag. Het leuke is dat de RAV4 nooit traag aanvoelt, zowel in de acceleratie als in de hernemingen, en dat mag je grotendeels danken aan de uitstekend gespreide versnellingsbakverhoudingen.
Bovendien heeft het onderstel niet de pretentie om je in de waan te laten dat snedig stuurwerk het enige is waarmee je het eer aan doet. De veerwegen zijn behoorlijk lang en de rit verloopt zonder daar in te overdrijven aangenaam soepel. En dat is precies wat we bij een dergelijke wagen verwachten. Te meer omdat de koetswerkbewegingen goed onder controle blijven, dankzij een meer progressieve demping en de nauwkeurige geleiding van z'n meerarmige achteras en een oordeelkundig gekozen antirolstangdikte. De versies met vierwielaandrijving hebben uiteraard een streepje voor wanneer de ondergrond glad wordt, alsook inzake rijdynamiek op het droge. Toch hoef je je ook in deze voorwielaangedreven RAV4 achter het stuur niet te vervelen. Al bij al een erg evenwicht pakket dus, deze uitvoering.