Toyota eist op wereldvlak vaker wel dan niet de pole position op in de verkooptabellen, maar heeft dat niet te danken aan een uitgesproken Europese vormtaal. De laatste jaren leek het er zelfs een beetje op dat de Japanners hun pogingen staakten om de consument op het Oude Continent gunstig te stemmen, want wat bij ons de boot afrolde kon misschien wel veel hoofden, maar weinig harten raken. Niet verwonderlijk, Europa is wat de verkoop van auto's betreft hoe langer hoe minder relevant op mondiaal vlak. En toch, met ingang van de nieuwe Auris lijken de Toyotekenaars met hernieuwde motivatie de pen ter hand te hebben genomen. Kijk naar de GT86, de nieuwe Yaris, Verso en Auris en stel met ons vast dat dergelijke creaturen misschien nog steeds niet overlopen van passie of originaliteit, maar niettemin vlot en modern genoeg ogen om zonder schroom naast de concurrentie te parkeren.
De RAV4 past voortaan ook in dat rijtje, want hij neemt de neus op het eerste zicht haast één op één van de Auris over. En als je het ons vraagt, past deze tronie de hoogpoter nog beter ook. Tel daar de discrete flanken, uitgesproken lichtblokken en massieve heupen achteraan bij op, en het resultaat oogt stijlvol en stoer. Maar zonder dat de Toyo je probeert wijs te maken dat hij dingen kan waarvoor hij niet is gebouwd. Eerlijk: Dat omschrijft misschien nog het best z'n globale ontwerp.
Bij wijze van viering van elke generatiewissel krijgt de RAV4 traditioneel wat groeihormonen ingespoten, en deze keer levert dat bijna 21cm extra op in de lengte en 3cm in de breedte. In één zelfde beweging zakte het dak 2,5cm, zodat de Toyota nog wat meer afstand neemt van het postuur van een traditionele terreinwagen. De extra centimeters zorgen overigens niet voor een fundamenteel grotere laadruimte: die slikt nu minimaal 547l, wat een verbetering is van 30l. De maximale laadcapaciteit tikt af op 1.746l. En voor we het vergeten: de RAV4 heeft voortaan een gewone, omhoog scharnierende laadklep, weg is de rechtsdraaiende kofferdeur. Dat werd tijd.